W naszej opowieści o Kościele Morskim przedstawimy sylwetkę jego architekta.
Oskar Hoßfeld urodził się w 1848 w Schulpforte (Niemcy). W 1867 roku zdał egzamin maturalny, następnie uczęszczał do prestiżowej berlińskiej Akademii Budownictwa. Z wyróżnieniem zdał egzamin mistrzowski.
Z domu rodzinnego wyniósł zamiłowanie do sztuki i architektury (jego ojciec był malarzem i nauczycielem rysunku). Naukę pobierał u cenionych nauczycieli architektury, m. in. u Carla Lüdecke (związanego z Wrocławiem). Swoją wiedzę wzbogacał w czasie podróży do Włoch i Francji.
Młodemu i utalentowanemu Oskarowi Hoßfeldowi wkrótce powierzono prestiżowe budowy w stolicy Niemiec, jak choćby Kolumny Zwycięstwa. Jego projekty zdobyły wiele wyróżnień w konkursach (np. gmach Reichstagu i zabudowa Wyspy Muzeów w Berlinie, czy uniwersytet w Strasburgu), aczkolwiek nie wszystkie zrealizowano.
Z czasem awansował na wysokie stanowisko w pruskim Ministerstwie Robót Publicznych, od 1900 roku kierując działem budowy muzeów, kościołów i budowli zabytkowych. Przyczynił się rozwoju ruchu ochrony zabytków i fachowej literatury tej dziedzinie poświęconej.
Rozwijał własną działalność architektoniczną, której przykłady przedstawiliśmy w poprzednim odcinku naszego cyklu. Znaczna część jego dzieł, powstałych na terenie wschodnich Niemiec, leży dziś na terenie Polski.
Działalność Oskara Hoßfelda przypadła na czasy na lata rosnącej potęgi i zamożności Niemiec, zwłaszcza po ich zjednoczeniu w 1870 roku. Związana z tym była intensywna działalność budowlana w wielu miastach, w tym i Gdańsku. Powstawały gmachy publiczne i kościoły, często dzięki życzliwemu wsparciu a nawet mecenatowi ówczesnych władz niemieckich. Dotyczyło to także i naszej świątyni, czyli #KościołaWniebowstąpienia, powstałego w 1905 roku.
W swoich formach architektonicznych Oskar Hoßfeld nawiązywał często do neogotyku. Projektował świątynie strzeliste niczym średniowieczne katedry, aczkolwiek także... ciemne. Użycie tego stylu w tamtych czasach było wyrazem świadomej „polityki historycznej” (używając współczesnego sformułowania). Neogotyk przypominał o epoce uważanej za okres świetności Niemiec, czyli czasów średniowiecza i Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Również w takim stylu zbudowano nasz kościół.
Oskar Hoßfeld zaprojektował również wiele innych kościołów, zarówno ewangelickich, jak i katolickich. W galerii zamieściliśmy kilka z nich (wraz z opisami).
Oskar Hoßfeld zmarł w 1915 roku w Nieder-Wildungen.